2011. március 15., kedd

Kontyos kenyér komlóval




Gyerekkoromban volt mifelénk egy pékség, ahol hatalmas két kilós kontyos kerek kenyereket sütöttek. Gyönyörű sötétbarna színük volt, kopogós sült aljukkal és a tetején a még sültebb kis kontyokkal. Az volt a legfinomabb. Aztán bezárt a pékség, vagy elköltözött, már nem tudom, de eltűnt a kenyér is. Aztán egyszer egyik jó barátunknál időztünk és a frissen sült tepertőhöz kontyos kenyérrel kínált. Nagyon megörültem neki, akkora volt, hogy a bicska kétszer se tudta átszelni. Jó emberes karéjok kerekedtek ki belőle.

Szeretek kerek kenyeret sütni, valahogy a régi időket , a finom kenyerek emlékét idézi.
A komlót már régóta használom. Dagasztás előtt 3-4 órával egy marék komlót és három marék búzakorpát leforrázok 3 dl vízzel és letakarva hagyom. Leszűröm és a levével dagasztok.

Hozzávalók:
25 dkg öregtészta
1 dkg élesztő
1 tk.cukor
40 dkg bl 80-as kenyérliszt
10 dkg graham liszt( vagy tönköly liszt)
kb. 3 dl leszűrt komló lé
2 ek. olaj
2 tk. só
kh. aszkorbinsav

A hozzávalókból kemény, rugalmas tésztát dagasztok és kelesztőtálban a duplájára kelesztem.Miután szépen megkelt, lisztezett deszkára borítom és szép kerek cipót formázok belőle. A tetejére csavarintok egy kontyot ,sütőpapírral bélelt tepsire rakom és letakarva hagyom duplájára kelni. Vízzel alaposan lepermetezem, majd gőzös sütőben sütöm kb 40-50 percig.
A komlótól és a korpától ízesebb lesz a kenyér, ez a mostani a töltött káposztához készült.






9 megjegyzés:

  1. Na jó, és a konty? Az csak úgy lesz? Vagy csinálod?

    VálaszTörlés
  2. Már javítottam is, elfelejtettem :))))

    VálaszTörlés
  3. Ó, de gyönyörű kenyér!!
    Micsoda illat lehetett a konyhában:-)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon klassz lett a kenyered ismét!
    Hol lehet komlót venni?
    Ma én is sütöttem egy szuper kenyeret, olyat amilyet már régen:-)

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm!
    Citromhab! Igen. Nagyon jó az illata.
    Gasztenye! Én bioboltban szoktam venni.Szárított formában.

    VálaszTörlés
  6. Drága nővérem! :)
    Olyan jó látni, hogy ilyen finomságokat sütsz, főzöl! Büszke vagyok rád! :)
    Kapok én is a kenyérből kóstolóba? :)

    VálaszTörlés
  7. Na, így néz ki egy igazi kenyér!

    VálaszTörlés
  8. Drága hugicám! Ha ithon lettél volna...

    VálaszTörlés

Lakodalmas vagy sváb kifli

  Nagyon szeretem sütni, mert akár kemencében, akár villanysütőben egyformán szépre sül.  Először lakodalomba kértek meg sütni, akkor kaptam...