2011. július 25., hétfő

Rostos kajszilé




Emlékszem , zsenge zöldborsó koromban kb. egy de lehet, több napos műveletnek számított egy egy adag gyümölcs befőzése. Már az üvegek látványától is menekülhetnékem támadt, hát még akkor, amikor megláttam baba fürdető kádamat az udvaron, tele befőttes üvegekkel....csörömpölve mostuk a rengeteg üveget, és közben azon imádkoztunk, hogy történjen már valami, valami csoda, hogy ne kelljen otthon lenni a befőzési szezonban:) Anyám és drága nagyanyám meg csak hordta, hordta a tengernyi üveget, és mi rendületlen mostuk. Aztán daráltunk, vagy éppen daraboltunk. És újra mostunk, daraboltunk. Mindezek után a lakásban lépni sem tudtunk a dunsztos kupacoktól, mert minden szobában, óriás fazekakban a vastag dunyha alatt csoportosan dunsztolódott valami, vagy éppen az óriási karos fotel alatt ázott az illatos , citromos, büszke lé, nagyapám titkos receptje által.
Na akkor határoztam el, hogy én bizony nem fogok így befőzni. Csak szépen, módjával, kis mennyiséget egyszerre....
Ez majdnem sikerült is. De az ivólének azért muszáj volt nagyobb mennyiséget megfőzni egyszerre.





Rostos kajszilé
gyümölcs tetszőleges mennyiségben
citromsav
cukor ízlés szerint
víz
ha télire készül esetleg tartósító

A puha, szinte túlérett gyümölcsöt kimagozzuk. Egy nagyobb fazékba rakjuk, és azonnal citromsavval összekeverjük. Én a papíron lévő utasítást követve kilónként 2 grammot tettem hozzá. Így nem barnul be a lé és szép üde színe lesz még télen is. Felöntjük annyi vízzel, amennyi ellepi és felfőzzük. A gyümölcs érettségétől függően megfőzzük, ízlés szerint cukrozzuk, majd botmixerrel összeturmixoljuk. Már így is nagyon finom, de lehet hígítani(nálunk kellett), felfőzni újra a vízzel és még azon melegében, forrón üvegekbe tölteni,előtte egy kis tartósítót lehet keverni a lébe, lekötni, és mehet a dunsztba. Ha friss fogyasztásra készül, nem kell bele tartósító, elég a hűtőbe tenni.
Nagyon nyafogó gyerekeknek, akik végképp nem szeretik a darabos részeket egyszerűen át lehet szűrni....
Nagyon, nagyon finom. Igazi kajszi íz.

Aki hozzá van szokva a "bóti " kitudjamibőlkészült 100 ft/5 liter nemtudommihez, az biztos nem fogja elkészíteni, úgyhogy nem is tudom minek írom ide, hogy módjával fogyassza, mert erősen lazító hatása van annak aki tényleg nincs hozzá szokva:))))



4 megjegyzés:

  1. Nagyon szép látvány, gondolom finom is. Én majd ősziből....

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom ...én is fogok ősziből, roskadozik a fa ...

    VálaszTörlés
  3. Annyira finom!!! Anyu munkatársa csinált gyerekkoromban és én mindig koldultam egy egy üveggel. Idén nagyon gondolkoztam rajta, hogy csinálni kéne, de biztos recept híján nem mertem megreckírozni. De most Neked hála, jövőre semmi nem állíthat meg!:)

    VálaszTörlés
  4. Nekem is gyerekkori emlék:)Próbáld ki őszibarackból is, nagyon finom.

    VálaszTörlés

Lakodalmas vagy sváb kifli

  Nagyon szeretem sütni, mert akár kemencében, akár villanysütőben egyformán szépre sül.  Először lakodalomba kértek meg sütni, akkor kaptam...